Thursday 15 October 2009

「兩周一聚」(24) : 香港二十

畢竟,至今超過99%來兩周一聚的博友都是來自香港的,mad dog 這個題目,正好為周年的「兩周一聚」打了一個感嘆號。

不過我覺得說此題不難寫,說易也不,香港,這麼近,那麼遠,合上雙眼,印象模糊,怎樣數,也數不到有代表性的二十點,更說不清楚是討厭還是求改進,是懷念還是喜歡了。

海外遊子,多懷念香港多元的美食、購物樂、幾乎廿四小時運作的交通、它相對地安全的不夜天...對了,香港山頂上的夜景,如夢幻如腳下的繁星,可它不是 cliché,是香港七百萬人口的生活寫照,所謂獅子山下有歡笑有唏噓,每一個閃亮的燈火背後,都有一個故事,怎不令人着迷?

香港短短一百幾十年的歷史發展成為今天的國際都市,是藉得港人引以自豪的,先不談昨天明天,今天的香港,仍算是物質豐富,生活富裕,還跟紐約及倫敦兩大都會被《時代雜誌》合稱為 nylonkong,令港人走出來,自信心特別爆棚,我們對上一輩的功勞感謝也來不及,還敢談喜不喜歡?

想起香港隨傳的紅的士、深夜飛車的紅白小巴、八達通的地鐵、還有我至愛的天星小輪和電車,真是要快得快,要慢有慢,不得不也來讚嘆一番。

說到香港的美食,一說便餓了,我不管它國際不國際大都會,就是喜歡它的街頭小吃,童年美食...一串咖哩魚蛋、一碟麻醬腸粉、一瓶熱維他奶、或是一個菠蘿油,準可讓我樂上半天,不過,如今回港要找到一串心目中的魚蛋又談何容易,這堆美食,早變成集體回憶的玩意嗎?是記憶背叛了我,還是老香港也改變了?

不過,只有人在外地多年才發覺香港是購物天堂這稱號沒有太大的改變,這是塊叫人散金的地方,有錢的人沒有錢的人,都可以找到散金的地方。

另一個我懷念我喜歡的香港,是它的海港它的海洋它的群島,它的水,比廣東話中的'水'更遠大,因為它的水利,香江發光發熱,因為它的洋,引來各式各樣的人種,它的小島,自有它的風格。這些離島,曾幾何時,是我透氣散悶的地方。

不過這些這些,都不及巴士司機的一個笑容或茶樓阿嬸的一個招呼來得親切,我近年回港的時候,喜歡看人,睜大眼睛看,豎起耳朵聽,尋找我認識的港人,嘗試理解我日漸陌生的港民。

好了,我算是老餅,每次想起香江,也會想起陳美齡1982年的一首《香港 香港》,當時沒有特別喜歡這歌,更沒有刻意記下歌詞,但它的旋律它的詞句,却無原無故地在腦海中烙印,香 港,香 港...


後記 : 請按讀下半部份

- - -

為免太遲交稿,在此先放今期上半部份。

請到「兩周一聚」網誌看其他博友的「香港二十」。

12 comments:

新鮮人 said...

土生土長,
雖然身在外地,
無論香港的好或壞,
但相信大家都是懷念的!

Kempton said...

旅行(包括回港)的時候,我也喜歡看人,可以嘗試看一看明白一吓當地人的生活及其他。

readandeat said...

我跟你一樣老餅,也記得陳美齡這首歌。

香港始終是我的故鄉。

Haricot 微豆 said...

>> ... 還跟紐約及倫敦兩大都會被《時代雜誌》合稱為 nylonkong,

Thank you for sharing.

I tend to agree with the conclusion of Time magazine:

"... Hong Kong must continually raise its game to maintain its relevance to the burgeoning Chinese economy ..."

HK is at a cross-road because of competitions from Shanghai and other big cities in mainland China. Will HK re-invent itself? And, how?

michelle said...

新鮮人: 始終是家鄉 :)

Kempton: 我去旅行時也喜歡看人的。

readandeat: 大家咁話 :)

Haricot: i actually first read it via Sherry's blog... yes, 'how' is a good question... but i'm sure that still Hk has competitive power...

Anonymous said...

Familiarity breeds contempt...

就是離開了香港才思念香港.

我現在在香港,所以不大喜歡香港.

周游 said...

i happened to find and have read that Time magazine at the library. the article " A Tale of Three Cities- NYLONKONG" is here:
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1704398,00.html

Anonymous said...

There is also a very famous academic paper called "A Tale of Two Cities" back in the 90s comparing Singapore and HK.

At that time HK and Singapore are very close in terms of their competitivenesses. Now, HK is probably ahead in almost any meaningful metric.

Here is the boring paper.
http://ideas.repec.org/h/nbr/nberch/10990.html

michelle said...

5pointsorless: 我明白你的心情,年輕時不望向外闖又幾時去闖呢,其實思鄉,我猜,除了跟性格有關之外也跟年紀有關的。

thanks for your link of the paper, will go and take a look ;)

周游: thanks !! i think i've seen that one too...

Anonymous said...

Thanks for the Time Magazine link.

All the talk about the big THREE - New York, London and Hong Kong....hmm...what about my tiny city of 1.2 million people, yike! May be we have to go back to farming someday :-) It's not just HK. Every city has to find its strength in order to survive future global competition. Even within the U.S, we are competing for federal, state and outside resources all the time. A big company in my town just decided to move its headquarter to Virginia, to be closer to Washington. How can any city afford to just sit around and wait for the good fortune to come your way nowadays?

exile

michelle said...

hey exile, long time no see :) "May be we have to go back to farming someday"... if there are lands for farming, why not ;?

mens ed pills said...

Hello everyone, it's my first visit at this website, and paragraph is genuinely fruitful in favor of me, keep up posting such articles.

Related Posts with Thumbnails